torsdag 17 november 2022

Inte för livet har jag lyckats uppmana min VM-feber i form av yra, förväntan och passionen som för allting att blekna..

 VM i Brasilien 2014 -polisen sköt gatubarn och rev hela slumkvarter för att visa upp front. Förjävligt, på riktigt - en sedan körde det igång och jag var mer än yr av vad so blev, för mig ett av de allra främsta fotbollsfesterna någonsin! Kärleken för fotbollen vann, på alla sätt. Över min politiska medvetenhet och kamp för mänskliga rättigheter?

Ryssland 2018? Fifan för Putins brott mot mänskligeten, hans vedervärdiga maktlystnad, ockupation av Krim - hans sketna demagogeri och fascism. Men...Sverige var med på planen och skapade den där gigantiska festyran hos mig och hos hela Sverige genom gruppspelet...


Men VM i Quatar....bara det faktum att landet inte har någon fotbollstradition. Alls. Att de mutat FIFA, denna ruttna korrumptionsorganisation under Blatters smuts. Att Qatar är en vidrig diktatur. Inte ens ett mellanting. Att nästan 4000 gästarbetare dött under arenabyggen och byggen av helt ny infrastruktur, när de arbetat under slavliknande förhållanden som livegna. HBTQIA+ människor som lider under ett medeltida förtryck, ja - är  förbjudna. Kvinnor marginaliserade till ägodelar, undangömda. The list goes on.

6.500 människor som slitits till döds under grymma förhållanden för att bygga arenor och ja - ett hittepå land .De har givit sina liv för att skapa illusionen att Quatar bryr sig om fotboll och skriver under på mänskliga rättigheter och välkomnar mångfald.






Bara det att det är alldeles för varmt i Quatar, så de har flyttat (...) hela mästerskapet nu till vintern. Det faktumet allena skulle ha gjort det omöjligt att låta en stekande ökenhet nation vara värd. De har ingen fotbollstradition, de ör ett Emirat, en diktatur...just det, mä,mde jag mänskliga rättigheter?

Egocentrisk POV: Jag har med andra ord inte möjligheten på ett personligt plan, som jag alltid gör - ta semester under VMmånaden. Det gör jag alltid och ser alla matcher. Sedan 2006.

Jag är sliten. Fotbolls VM har varit hela livet en sommarmånad vart fjärde år. Sedan 1982. Fotbollens herrvärldsmästerskap är en stor del av vem jag är som människa. 

Liksom min kamp mot äcklig brutalkapitalism - för mänskliga rättigheter och jämlikhet. Jag förbannar FIFA, som sätter mig i den här sitsen. Jag spottar på FIFA. 







Blatter får vad han förtjänar, en talande protest...Han fick gå, FIFA låter VM i Qatar bestå...


Idag är det fyra dagar tills VM - efter alla dessa skandaler, blod som spillts, FIFAledningar som korrumptionsfällts som oavbrutet passerat sedan Qatar röstades fram som VM - värd 2010.

Nu skriver jag detta halvhjärtade inlägg...och vet fortfarande inte om jag kommer att se VM. Det som överhuvudtaget gör att jag kanske? Min giganormiska kärlek till fotbollsfesten  och allt  det den gör med mig. Det är ett av livets höjdpunkter .Ett rus - rent liv. Jag Älskar fotbollens Världsmästerskap för herrar. Inga klubbar , bara landets allra bästa i ett lag, i kamp mot ett annat. Att se åldrande hjältar , nya stjärnskott - de små som gör stordåd mot alla odds  och alltid minst ett par  tunga stjärnfall. 

Jag njuter , då jag  - i en månads tid - släpper lös hela repertoiren av  känslor och öppnar upp helt för att låta mig åka med på en hisnande färd. Vrål, skratt, iver, förväntan, ilska, fcrustration - förlösning! Ja, näven i bordet och gapande häpnad och så alla dessa tårar, Lyckliga tårar, ilskna tårar - rörda tårar och de som dallrar utan att stjälpa över.


 Imorgon ska jag prata med några elever och se om de kan få mig att se skådespelet - utan att sälja min själ för de minst 6.500 (!!!!!!!!) gästarbetare som dött av vidriga förhållanden för att bygga upp arenor och ny infrastruktur och en HELT NY STAD  - för att skapa ett låtsas - fotbollsland. 

Deras oskyldiga fandom var ju även jag en gång. De vet inget om Qatar, lika lite som jag visste om hur Mexico fungerade som demokrati 1986 då de var värdland. De är förväntansfulla till max, för att få se sina förebilder spela VM. 

Älska att se hur det går för de åldrande , stora - utan att sluta bry mig om att Quatar är en vidrig , brutalkapitalistisk, misogyn svindiktatur av värsta slag. Qatar ägnar sig åt fulaste Sports - washing för att rikta bort allas blickar från just detta faktum genom att " bjuda in till fest" och visa sin tjusiga sida.  -  VI VET VILKA NI ÄR! Så hur gör jag?




Arme själen min. Det är båda lika sant..

Fotbolls - VM ÄR ett helt makalöst , fantastiskt mästerskap  - ett måste för alla fotbollsfans. Globalt finns ingen mer populär sport. 

Detta minne , allena. Var början jag? Fattigpojken Ronaldo blev världens allra främste , när han med VM-historiens mest tvivelaktiga frisyr kysser segerpokalen 2002efter en episk revansch efter den psykiska kollapsen från finalen 1998....ja, ett av tusentals oförglömliga minnen för undertecknad. 


Qatar ÄR en vidrig diktatur som bryter mot de mänskliga rättigheterna på alla upptänkliga sätt. 

Korrupt eller ej, så är detta en tredje sanning;  Fotbolls VM är FIFAS mästerskap. FIFA är korrupt, särskilt kring 2010 när Qatar " vann" omröstningen, uppenbart på grund av mutor. Det har funnits gott om tid att stoppa beslutet. Men under dessa år har 6.500 själar arbetat ihjäl sig för ..ja, vad?


Allt är sant. Vad ska jag göra? Ikväll är min känsla HAT för FIFA som sätter oss fans i denna situation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar