fredag 18 november 2022

Ett brev till min elev Abraham - Tack för igår!

 Hej Abraham! 

Igår pratades vi en massa om fotboll och fotbolls - VM du och jag. Det var ett bra samtal.

Frankrikes landslag - jättejätteglada efter att ha vunnit VM 2018
 


MINUSSIDAN!The fan , fan fan också! 

Vi pratade om det som var jobbigt Jag fick berätta vad som oroade mig med VM i just Quatar. Att så många gästarbetare från fattiga länder mer eller mindre fått arbeta som slavar och att 6.500 har dött för att de jobbat under usla förhållanden. De har varit tvungna att bygga upp alla nya arenor - då det inte existerade några som dög för VM - slutspel. Arbetarna har varit tvungna att bygga en tunnelbana, som inte fanns sedan innan. De har till och med byggt upp nästan en helt ny stad! Qatar har fått många människorättsorganisationer att protestera och kräva bättre villkor för arbetarna och har också protesterat då Qatar är en diktatur där ingen får rösta. Qatar är ett litet land där kvinnor och HBTQ-personer är förföljda, förtryckta  och det är till och med förbjudet att vara homosexuell, till exempel - vilket betyder att homosexuella begår ett brott om de håller sin kärlek i handen och kan därför sättas i fängelse. 

Jag fick berätta att jag därför tycker det är svårt att älska fotbolls - VM denna gång. Det handlar också om att det är klart att mutor har spelat en roll för att Qatar ( och Ryssland 2018) ens fick mästerskapet.

Dåvarande FIFA- bossen gratulerar Qatar till VM. Hur mycket fick FIFA 
betalt....? Emiratet Qatar har mycket, mycket olje - och gaspengar...


PLUSSIDAN ! The yes, yes, yes!

MEN - och det är ett stort men; Du  Abraham gjorde att jag kunde också få upp ögonen för hur fantastiskt roligt världens bästa idrottsfest är! På söndag sätter det igång! Det kommer att fotbollsmässigt vara superspännande!

Du är som jag var , när jag var i din ålder!  FOTBOLLS - VM är världens mest underbara fotbollsfest! Världens alla bästa spelare ska tävla för sina länder! Alla superstjärnor! Ska de leverera? Ska de misslyckas?  Alla nya stjärnor vi lär känna! Alla veteraners sista stora dans! Så många starka lag! Vem blir VMs största överraskning?

 - Det kommer att bli stort drama! Så mycket hisnande Skillz! Vackert spel! Tjusiga mål! Skyttekungar! Självmål! Fult spel! Skandaler! Straffläggningar! Tårar! Extra allt! Tack Abraham - jag blev megapappad!


/ -  Ja världens alla bästa ska spela....fast med undantag av de som spelar i länder som inte kvalificerat sig , plus de stackare som skadat sig och därför missar VM  - snyft och gråt :( Både tråkigt för de stora spelarna - men också för oss som inte får se ALLA världens bästa spelare. SNYFT!


 Nu sitter du bredvid mig och ska skriva om Fotbolls - VM för " The grej of the day" Roligt! 

På lunchen ska jag hämta VM - Bibeln! :D 

SNART SMÄLLER DET!

1986 var första gången jag blev helt galen i Fotbolls VM på riktigt - denne Maradona..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar