onsdag 23 november 2022

Tyskland fick Argentinasyndromet, just så. Jag är tom. Gratulerar Japan - vilken insats!

Undersatta aldrig Japan. Scen ur Kurosawas, "Seven Samurais" 1954

GNÄLL-EXTRAVAGANZA: 

 Det här VM är alla fel. Politiskt och för människors liv, hälsa och rättigheter. FIFA som symptom på exakt vad brutalkapitalism, korruption och maktfullkomlighet är och har blivit.

Nu faller nästa megafavorit för mig personligen tungt mot Japan i sin öppningsmatch. Även om jag intellektuellt inser att detta är blott den första matchen i gruppspelen så ger det mig en känsla av ..ja: VARFÖR ser jag detta föraktade VM uberhaubt? 

JO för att jag vill ju se Argentina go for it. Tysklands nya explodera så det ska gå att tokälska mitt andra hemland Tysklands fotboll igen. 

Otroliga glädjescener när Japan levererar en sjujäkla skräll. Välkomna till
Skräll - VM 2022 i Skurkstats-Qatar



Varför ska jag ens se nu?

Det finns ju ljuspunkter. England och Frankrike levererar klockrent och tydligt. 

Jag måste helt enkelt hämta mig. Nu känns allt som ka-ka. 

Missförstå mig inte, jag älskar sensationer och underdogs som fäller blytunga mästarkandidater.

Men just idag kan jag inte uppmana den glädjen . Det är ju Tyskland. Ska de fiaskofiera sig igen? Trots all omdaning och all den otroliga kvaliteten? De måste nu alltså vinna....mot Spanien? Hur ligger Spanien till? Nu känns det som :

 - Kroatien tråkade ihjäl mig. Argentina var pinsamt klumpiga och loja. Tyskland kunde inte avsluta eller ens försvara sig tillräckligt för att slå Japan. ( jajajajaJA- Japan var bra).

Danmark spelar 0 - 0 och de skäms lite. Två till sådana matcher och, ja. 

Det är inte så väldigt roligt, idag. Förlåt, Tyskland - med sådant komplett lag av världsklassspelare duger det inte att bara göra mål på en snälle - dömd straff. Eller för all del klappa ihop mentalt för att Japan anstormar. Kom igen! Det gör ALLTID Japan och de är aldrig en skitnation att möta!

Grattis Japan! Ni spelade bättre och är helt värdiga vinnare. En driven snabbhet  i spelet med lätta fötter och en laganda och Kampgeist som ( bevisligen) lönar sig. 



Schon wieder am Boden" Skriver Der Spiegel. Ge inte upp, rannsaka eder, bitte. Upp och hoppa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar